تبلیغات
معبر صفر و یکی ها - درباره شهرستان ملارد
صفحه معبر در فیسنما صفحه معبر در افسران صفحه معبر در پاتوق منتظران صفحه معبر در سنگریها صفحه معبر در کلــوب
آخرین مطالب


معبر صفر و یکی ها - در فرهنگ فارسی دکتر محمد معین آمده است : ملارد دهی جز بخش شهریار شهرستان تهران در۶  کیلومتری باختر علیشاه عوض ، هوایش معتدل ، دارای ۵۹۷۰ تن سکنه(که اکنون جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر دارد) ، از قنات و رود کرج مشروب می شود. شهر ملارد منطقه ای خوش آب و هوا ، سرسبز ، با آب و هوایی معتدل و چشم اندازهای بسیار زیبا و باغ های سر سبز و درختان میوه بوده و در شش کیلوتری غرب مرکز شهرستان شهریار واقع شده است و وجود بقعه متبرک امامزاده ابراهیم (ع) و همچنین کوه مقدس تخت رستم و تخت کیکاووس در حاشیه ی این شهر ، می تواند دلیلی بر قدمت و دیرینگی آن باشد .این شهر از شمال با فردیس و از جنوب با دهستان جوقین از بخش های مرکزی شرستان شهریار و از مشرق به شهریار و از مغرب با دهستان بی بی سکینه و استان مرکزی همجوار است و وسعتی در حدود ۱۵۰ کیلومتر دارد و امروزه ملارد،صفادشت، سرآسیاب و مارلیک مجموعا شهر ملارد را تشکیل می هد .

شرایط اقلیمی شهر ملارد با شهرستان شهر یار کم و بیش یکسان است این ناحیه دارای  زمستان های سرد و خشک و تابستنای نسبتا گرم و خشک می باشد و بهترین فصل این ناحیه را می توان از اوایل فروردین تا اواسط تیر ماه دانست . میانگین بارندگی حدود ۳۰ میلیمتر است که با ریزش برف و باران تامین می شود . این شهر در مسیر بادهای موسمی شهریار قرار دارد که با سرعت نسبتا زیادی از شمال به جنوب می وزد.

ملارد در جنگ جهانی دوم : دو سال پس از آغاز جنگ جهانی دوم یعنی در تاریخ ۲۵ اوت۱۹۴۱ (سوم شهریور۱۳۲۰) نیروهای اتحاد جماهیر شوروی و دولت انگلستان، علی رغم اعلام بی طرفی دولت ایران؛ در یک حمله ضربتی اقدام به بمباران شهرهای ایران و پیشروی در آن کرده و در نیمه اول شهریور۱۳۲۰ تهران را به تصرف درآوردند و با این شهر همچون یک شهر اشغال شده رفتار نمودند. نیروهای متفقین در سال هایی که ایران را در اشغال خود داشتند، دست تعدی به اموال و مایملک مردم شهر و روستا گشوده مشکلات عدیده ای برای مردم پدید آوردند. مثلاً روستای کوچکی همچون ملارد که جمعیتی در حدود پانصد نفر داشت از تعدی آنان در امان نبوده است.

در گفتگو با برخی از سالخوردگان ملارد و این که چه خاطره ای از جنگ جهانی دوم دارند، موارد ذیل را یاد نمودند:

ـ یکبار چند تن از سربازان متفقین با یک گاری دو اسبه از جانب کرج به ملارد آمده و پس از گذشتن از مقابل قهوه خانه، به سمت علی شاه عوض (شهریار) رفته اند. مردم با دیدن آنان وحشت زده خود را پنهان نموده اند.

ـ یکبار چند تن از سربازان متفقین سوار بر اسب به ملارد آمده و از یکی دو نفر از اهالی ملارد تقاضای آب و علوفه برای اسب های خود نموده اند. اهالی ملارد که دچار رعب و وحشت گردیده بودند، اسب های آنان را علوفه داده و به خود آنان نیز آب و غذا می دهند. این سربازان در هنگام رفتن، مقدار زیادی علوفه و آذوقه نیز از خانه های مردم برداشته با خود می برند.

ـ سربازان متفقین در چند نوبت به ملارد وارد شده و به جبر و زور به منازل مردم وارد شده و نان و آذوقه آنان را به یغما برده اند.

ـ یکبار چند ماشین نظامی متفقین از مکانی که بعدها گاوداری کهبد در آنجا احداث گردید در حال گذر بوده اند که یکی از ماشین ها، چرخ هایش در گِل و لای زمین فرو می رود؛ سربازان متفقین به ملارد آمده و یکی از دو لنگه ی درِ قلعه ملارد را کنده و برای بیرون آوردن ماشین از آن بهره می گیرند و به اعتراض اهالی ملارد نیز توجهی نمی کنند. آنان پس از بیرون آوردن ماشین، آن لنگه ی در را در گِل و لای زمین رها کرده و می روند. چون آن لنگه ی در، بر اثر فشار ماشین دچار شکستگی گردیده و غیر قابل مصرف بوده، اهالی از بازگرداندن آن به محل اولیه خود ابا می نمایند.

ساختمان سازی در ملارد قدیم :  در ملارد قدیم، خانه
ها بافتی یکسان و یکدست، متراکم و چسبیده به هم و بیشتر یک طبقه بودند. خانه
ها را با متراژ ۱۵۰ تا ۵۰۰ متر می
ساختند و بنای آن بدین گونه بود: در نقطه
ای از آن، دو اتاق تو در تو می
ساختند یکی زمستانی و دیگری تابستانی و جلوی اتاق تابستانی ایوانی مسقف قرار می
دادند. اتاق اولی را قاباق اتاق و اتاق دوم را دالی اتاق، یا پسینه می
گفتند.

درهای منازل : درهای خانه
ها همه چوبی، قدیمی و اصیل بود. بیشتر درها از داخل با کلون بسته می
شد. و بیشتر آن
ها از بیرون دارای دو کوبه بود. یکی برای مردان و دیگری برای زنان. انتخاب این نوع کوبه که تقریباً در تمامی نواحی ایران رواج داشته از این جهت بود که صاحب خانه قبل از باز کردن در و یا حتی قبل از پرسیدن این که کیست بداند که مراجعه کننده زن یا مرد است. روی بعضی از این درها نقش و نگارهایی با فلز کوبیده می
شد که به درها ابهت و جذبه
ای خاص می
بخشید.

امامزاده و قبرستان ملارد : در مکانی که امروزه قبرستان ملارد واقع گردیده ازقدیم
الایام دو بقعه کوچک وجود داشته است که یکی مدفن امامزاده سید ابراهیم و دیگری بقعه
ای موسوم به چهل دختران بوده است.

امامزاده ابراهیم : این امامزاده به باور اهالی، مدفن امامزاده سید ابراهیم از فرزندان امام هادی (امام علی
النقی) علیه
السلام می
باشد و از قدیم
الایام یکی از زیارتگاه
های مورد توجه اهالی ملارد و روستاهای پیرامون بوده است. در تشریح شکل و نمای قدیمی آن می
توان گفت: اتاقکی بود کاهگلی و بدون زرق و برق که با مصالحی از خشت و گل ساخته شده بود و در وسط آن معجری چوبی که از قدمت زیادی برخوردار نبود قرار داشت. درب ورودی آن پوسیده و موریانه خورده و بام آن کاهگلی و کمی انحنا و قوس داشت. بنا بر گفته
های اهالی بومی ملارد، حدود پنجاه سال پیش سارقان اشیاء عتیقه چندین نقب در قسمت زیرین امامزاده ایجاد نموده، دفینه
هایی را با خود برده بودند. این
که به راستی، سارقان در آن
جا دفینه
ای یافته بودند یا خیر معلوم نیست؛ ولی مردم بر این باور بودند که دفینه
هایی بوده و به یغما رفته است. برخی که در همان زمان نقب
های ایجاد شده را دیده بودند این باور را داشتند که جای برداشته شدن برخی اشیاء در نقب
ها مشهود بوده است. مکان این امامزاده در سال
های اخیر خاکبرداری و اکنون در حال بازسازی است.

ـ امامزاده ابراهیم از قدیم
الایام، محل اجتماع دسته
های سینه
زنی در ایام تاسوعا و عاشورا بوده است.

ـ اهالی ملارد قدیم، غالباً هنگامی که می
خواستند گوسفندی قربانی کرده و با آن شیلان بکشند (خرجی بدهند)، آن
را در کنار امامزاده قربانی می
کردند.

یاد
آور می
شود تا سال
های آغازین انقلاب، دو چنار کهن
سال در نزدیکی امامزاده وجود داشت که پس از انقلاب آن
 دو را قطع نموده
اند. گفته می
شود در اوایل انقلاب، سارقان اشیاء عتیقه حد فاصل دو درخت را کنده و به دفینه
هایی دست یافته بودند.

چهل دختران : در کنار امامزاده ابراهیم، بقعه دیگری موسوم به چهل دختران وجود دارد که بنای آن از خشت و گل و دلیل تسمیه آن به چهل دختران نامعلوم است. در چند دهه قبل برخی از روستائیان متوفیان خود را در این بقعه به خاک سپرده
اند. در قدیم
الایام مردم و بخصوص زنان، برای برآورده شدن حاجت خود در آن شمع روشن می
کرده

اند. این بقعه اکنون در حال فروپاشی است.

قبرستان ملارد : در ملارد قدیم سه قبرستان وجود داشته است:

اولین قبرستان
 در نزدیکی مکانی که امروزه مسجد حسینیه ساخته شده قرار داشته و قبرستان کوچکی بوده است. در بیان دقیق مکان آن باید گفت، چنان
که از سمت ملارد به مسجد حسینیه برویم، در سمت حسینیه، حدوداً بیست سی متر بالاتر، یک سه راه قرار دارد که اکنون در نبش آن ساختمان ساخته شده است. قبرستان قدیمی ملارد در آن
جا قرار داشت و وسعت آن حدود هزار متر بود. این قبرستان، دیوارهایی از خشت داشت که بزرگی خشت
ها سه وجب عرض و طول، و یک وجب قطر داشت. برخی از معمرین بر این باور بودند که این مکان در اصل قلعه
ای قدیمی بوده که بعدها تبدیل به قبرستان شده است. بنا بر اقوال آنان، خشت
های این دیوار خیلی محکم و تا حدود سال۱۳۳۵ هنوز بقایای آن برجای بوده است. قطر دیوار این قبرستان به اندازه دو خشت یعنی یک متر و نیم بوده است. از حدود سال۱۳۳۰ به بعد فقط کودکان را در این مکان دفن می
کردند و افراد بزرگتر را در قبرستان امروزی ملارد به خاک می
سپردند. از حدود سال۱۳۴۰ به بعد دفن مردگان در این قبرستان به طور کلی منسوخ گردید. این نیز گفته آید که در قدیم
الایام، قبرستان کوچک ملارد را تپه می
گفته
اند. کهبد زمین آن
را به میراب خود ایوب و فردی به نام تقی پسر مرصع داد.

دومین قبرستان در ابتدای محله
ای که به آن چول قلعه گفته می
شد واقع گردیده و قبرستانی بزرگ و متروکه بود. به عبارتی این قبرستان در دوسوی ابتدای خیابان شهدا قرار داشت. قدر مسلم این
که، اهالی از حدود سال۱۳۰۰ به بعد، مردگان خود را در آن به خاک نمی
سپردند. می
توان احتمال داد، قدمت این قبرستان، بیش از قبرستان سابق
الذکر بوده باشد. در حدود سال۱۳۲۳ کهبد دستور تخریب یک طرف این قبرستان را داد و در آن سه چهار ساختمان برای کارکنان خود بنا نمود. بقیه قبرستان همچنان باقی بود تا این
که بعدها کهبد از مردم خواست چنان
که مایل به ساختن خانه هستند، می
توانند در زمین
های این مکان به صورت مجانی برای خود خانه بسازند و بدین طریق این قبرستان نیز از میان رفت. فاصله میان قبرستان بزرگ و کوچک حدود دویست متر و حد فاصل این دو را باغ تشکیل می
داد.

  ـ سومین قبرستان در جوار امامزاده ابراهیم بود که امروزه تنها قبرستان ملارد به شمار می
آید. در محوطه این قبرستان، درختان توت فراوانی وجود داشت که مردم به هنگام زیارت اهل قبور از آن
 می
خوردند.

    این
که این قبرستان از چه زمانی شکل گرفته معلوم نیست ولی می
توان قدمت آن
را از زمانی دانست که ساکنین روستای خشّاب، مردگان خود را در آن به خاک سپرده
اند. خرابه
های روستای خشّاب تا نیم قرن پیش در محدوده مکانی که امروزه دانشگاه آزاد اسلامی ساخته می
شود قرار داشته است.

    قابل ذکر آن
که، از قدیم
الایام، به دلیل جنگلی بودن بخشی از اراضی ملارد، و وجود انواع و اقسام حیوانات وحشی، بارها دیده شده بود که حیوانات وحشی به گورستان
ها رفته و برخی از اجساد را خورده و متلاشی کرده بودند. از این
رو، اهالی پس از دفن مردگان، تا چند شب در آن محل آتش می
افروختند و بدین وسیله مانع از حضور حیوانات وحشی می
شدند.

*************************

دشت شقایق

جلوه های طبیعی که با ظهور در فصلهای مختلف سال، دوستداران طبیعت و گردشگران را به سوی خود فرامی خوانند، رنگین کمانی از قدرت لایزال الهی را به نمایش می گذارند و انسانها را به تفکر در شگفتیهای خلقت، نظم و تدبر آفریدگار وا می دارند.

دشت شقایق ملارد شاهد رویش شقایقهای سرخی است که درتقابل با توسعه شهرنشینی و جاذبه های مجازی در عصر کنونی  قرار گرفته است و سبب شده است بسیاری از ظرفیت های گردشگری مناطق طبیعی  از جمله دشت شقایق ملارد نادیده گرفته شود.

در دنیای امروز که با سرعتی سرسام آور به سوی صنعتی شدن پیش می رود، طبیعت و جلوه های زیبای الهی کم کم جای خود را به انواع ماشین آلاتی می دهد که جز دود و آلودگی چیز دیگری برای انسانها به ارمغان نمی آورند، در این میان ظهور پدیده های طبیعی با استقبال بی نظیری از سوی مردم روبرو می شود که نشان از عطش انسانها برای دوستی با طبیعت دارد، دشت شقایق ملارد یکی از این پدیده های زیباست، پدیده ای که در جوار آن می توان ساعتها به دور از دغدغه های زندگی امروز از شگفتیهای آفرینش لذت برد.

استان تهران با جمعیتی بالای ۱۴ میلیون نفر کمتر شناختی از پتانسیلهای بالقوه و بالفعل گردشگری شهرستانهای اطراف دارد ، چه برسد به مردم ایران که استان تهران را خلاصه در تهران بزرگ و پایتخت می دانند ، ظرفیتی که با سرمایه گذاری در بخش گردشگری علاوه بر ایجاد اشتغالزایی می تواند جمعیت کثیری از مرکز استان را به این شهرستانها سرازیر کرد.

این دشت، زمینی یکسره سرخ است که در بهار چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند، نقاش عالم، رنگهای این دشت را متفاوت از دیگر دشتها ترکیب کرده و منظره ای را به وجود آورده که یکبار دیدنش بسیار ارزشمند و به یاد ماندنی است.

گیاه شقایق از خانواده (Papaverasea) با گل های قرمز، گرز مرکزی در گل ها و برگ های پهن کنگره دار که ارتفاع آنها حدود ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر است، یکی از گیاهان بسیار زیبا تلقی می شود، گل های آن دارای عمری بسیار کوتاه و گلبرگ های آن پایداری کمی برروی کاسبرگ ها دارند، رنگ قرمز پررنگ و حساسیت زیاد گلبرگ ها در پرپر شدن از مصادیق و اصطلاحات ادبی بوده که در متون پارسی و شعرهای ایرانی به فراوانی از آن ذکر شده است.

با توجه به قرار گرفتن در فصل تابستان  و افزایش سفرها در این روزها قصد داریم بخشی از جاذبه های طبیعی و تاریخی گردشگری در شهرستان ملارد  را به مردم عزیز کشورمان معرفی کنیم تا شاید در روزهای تعطیل ذوق گشت وگذار در این منطقه ها را در  سر بپرورانند.

دشت شقایق ملارد؛ چادری سرخ بر سر زمین

دشت شقایق ملارد در دامنه های منطقه اخترآباد از بخش صفادشت ، زمینی یکسره سرخ است که در بهار چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند و هر انسانی که اندکی حس شاعرانه داشته باشد ساعتها بر تپه ای نشسته و ذهنش به طراوش جملاتی می پردازد که با دیدن کمتر صحنه ای توانایی آن را پیدا می کند.

نقاش عالم و با بصیرت دنیا، رنگهای این دشت را متفاوت از دیگر دشتها ترکیب کرده و منظره ای را به وجود آورده که یکبار دیدنش بسیار ارزشمند و به یاد ماندنی است.

در فصل بهار و با کاهش دما، دامنه کوه ها و تپه های زیبای اختر آباد ملارد به وسعت چندین هکتار پوشیده از گل های شقایقی می شود که سرخی آن از دور دستها نیز قابل مشاهده است؛  آنچنان که گویی چادری سرخ بر روی دشت کشیده شده است.

این منطقه در ۴۰ کیلومتری غرب شهریار و ۲۵ کیلومتری جنوب غرب شهر صفادشت (بی بی سکینه) واقع است و می تواند با توجه بیشتر مسئولین یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شهرستان ملارد تبدیل شود.

دشت شقایهای وحشی ملارد یکی از دشتهای شقایق نادر در جهان است که در دامنه جنوبی کوه های جارو واقع شده و می تواند در فصل بهار به ویژه در اردیبهشت هر سال طبیعتگران بسیاری را به سوی خود جذب کند.

روستاهای دورافتاده اخترآباد به واسطه این دشت می تواند به روستاهای هدف گردشگری تبدیل شده و هر ساله مسافران زیادی را در خود اسکان دهد.

کاش یک دم بگذری از اختر آباد کویر   فصل غوغای شقایق، در بهار شهریار (حشمت الله اسحاقی)

**********************

بقعه امامزاده ابراهیم (ع)

این امامزاده به باور اهالی، مدفن امامزاده سید ابراهیم از فرزندان امام هادی (امام علی
النقی) علیه
السلام می
باشد و از قدیم
الایام یکی از زیارتگاه
های مورد توجه اهالی ملارد و روستاهای پیرامون بوده است.

در تشریح شکل و نمای قدیمی آن می
توان گفت: اتاقکی بود کاهگلی و بدون زرق و برق که با مصالحی از خشت و گل ساخته شده بود و در وسط آن معجری چوبی که از قدمت زیادی برخوردار نبود قرار داشت. درب ورودی آن پوسیده و موریانه خورده و بام آن کاهگلی و کمی انحنا و قوس داشت.

بنا بر گفته
های اهالی بومی ملارد، حدود پنجاه سال پیش سارقان اشیاء عتیقه چندین نقب در قسمت زیرین امامزاده ایجاد نموده، دفینه
هایی را با خود برده بودند. این
که به راستی، سارقان در آن
جا دفینه
ای یافته بودند یا خیر معلوم نیست؛ ولی مردم بر این باور بودند که دفینه
هایی بوده و به یغما رفته است. برخی که در همان زمان نقب
های ایجاد شده را دیده بودند این باور را داشتند که جای برداشته شدن برخی اشیاء در نقب
ها مشهود بوده است. مکان این امامزاده در سال
های اخیر خاکبرداری و اکنون در حال بازسازی است.

ـ امامزاده ابراهیم از قدیم
الایام، محل اجتماع دسته
های سینه
زنی در ایام تاسوعا و عاشورا بوده است.

ـ اهالی ملارد قدیم، غالباً هنگامی که می
خواستند گوسفندی قربانی کرده و با آن شیلان بکشند (خرجی بدهند)، آن
را در کنار امامزاده قربانی می
کردند.

 یاد
آور می
شود تا سال
های آغازین انقلاب، دو چنار کهن
سال در نزدیکی امامزاده وجود داشت که پس از انقلاب آن
 دو را قطع نموده
اند. گفته می
شود در اوایل انقلاب، سارقان اشیاء عتیقه حد فاصل دو درخت را کنده و به دفینه
هایی دست یافته بودند.

******************************

خوشنام ملارد، تجسمی از طبیعت شمال

 

روستای خوشنام شهرستان ملارد، با طبیعت سبز، بکر و مثال زدنی خود، کم از طبیعت شگفت انگیز شمال ایران ندارد.

 این روستا که در غرب استان تهران واقع شده از باغهای کشاورزی و حاصلخیزی به مساحت ۳۰۰ هکتار برخوردار است که محصولات و میوه های بسیار متنوعی از آن برداشت می‌شود.
این طبیعت خاطره انگیز در هر یک از فصول سال، از خزان برگ ریزانش تا شکوفه باران و گرمای تابستانش یا هوای مطلوب و دلنشین خود که همچون نامش خوش و نکوست از جذابیت بسیار بالایی برخورداراست که همین امر سبب افزایش سفرهای گردشگری و سیاحتی از سایر شهرها، بخصوص مناطق اطراف خوشنام مانند ملارد، سرآسیاب، مارلیک، فردیسریال شهریار و …می شود و این روستا را به یکی از از قطب های مهم و بزرگ گردشگری تبدیل نموده است.
گفتنی است، هر ساله در فصل تابستان ، طیف وسیعی از گردشگران و مردم حومه این منطقه به منظور تهیه میوه های درختی و سبزیجات روانه این منطقه می‌شوند.


منبع: پایگاه خبری و تحلیلی اقتدار ملارد



اوقات شرعی ملارد
امــــروز:
نظرسنجی وب
آیا امام زمان از شما راضیه؟




بــلاگ تــو
نوای آنلایـن معبــر
ابزار وبلاگنویسی
فـال روزانه
آرشیو نمازجمعه ملارد
پیشنهاد ما به شما
مشاهده بهتر معــبر
افتخارات معبــر
وب مراجع و علما










کلیـپ منتخب معبــر
بیســـــــیم به مدیر
وبلاگهای مرکزی
خبرنامه ایـمـیلـی



رایانامه مدیر معبر
حــامی معبــر شوید
حـامیـان معبــر