تبلیغات
معبر صفر و یکی ها - شهیدحقانی؛ مردی که ز حق ارجعی شنید!
صفحه معبر در فیسنما صفحه معبر در افسران صفحه معبر در پاتوق منتظران صفحه معبر در سنگریها صفحه معبر در کلــوب
آخرین مطالب


معبر صفر و یکی ها - حقانی نیز همچون بسیاری از روحانیون عالمی که از مراتب بالای علمی برخواربودند و فعالانه در مبارزات سیاسی در کنار امام می جنگیدند، همیشه و در همه حال آماده مبارزه با ظلم و جور بود و تا لحظۀ شهادت، لحظه ای دست از مبارزه اش نکشید ...
:: جهت مشاهده بقیه پست به ادامه مطلب مراجعه کنید ::






اگر بگوییم شهید آن کسی است که در راه حق و حقیقت جانش را فدا می کند و باز اگر بگوییم شهید واقعی آن کسی که برای اثبات حقانیّت هدف و راهش است که شهید می شود، می توانیم نتیجه بگیریم که ارزش واقعی در دل همین حقانیّت و حقیقت نهفته است و هر کس که قطره ای از اقیانوس حقیقت چشیده باشد، هیچ گاه نه با چیز دیگری سیرآب می شود و نه اساساً چیزی جز سیرآب شدن با اقیانوس حقیقت را طلب می کند!

تاریخ تشیع همواره شاهد حضور عالمان گرانقدری بوده که برخی از آنان درعین برجستگی در عرصه به علمی و دینی و حوزه اندیشه اسلامی، در صحنه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی نیز نقش حساس تعیین کننده و غیرقابل انکاری داشته اند.

 این درحالی است که مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات، با نشر اسناد باقی مانده در بایگانی سازمان اطلاعات و امنیت رژیم شاهنشاهی، موسوم به ساواک، یکی از اهداف خود را، روشنگری و آگاهی بخشی در راستای تبیین تاریخ معاصر و معرفی چهره های تاثیر گذار در جریان انقلاب اسلامی می داند، چندی است به مناسبت فرارسیدن ایام الله دهۀ مبارک فجر، پروندۀ جدیدی در بولتن نیوز جهت معرفی برخی از شخصیت های انقلابی به استناد کتب و مطالبی که توسط "مرکز اسناد تاریخی" در مجلدهای متعدد و تحت عنوان "یاران امام به روایت اسناد ساواک" به طبع رسیده، را آغاز نموده ایم و اکنون در این گام به سراغ شهیدحجت الاسلام غلامحسین حقانی رفتیم که یکی از مبارزان انقلابی و یکی از یاران همیشگی امام(ره) می باشد که ملبس به لباس پرافتخار روحانیت است و شخصیت روحانی و پاک او سرآمد کسان بوده و هست.

حقانی نیز همچون بسیاری از روحانیون عالمی که از مراتب بالای علمی برخواربودند و فعالانه در مبارزات سیاسی در کنار امام می جنگیدند، همیشه و در همه حال آماده مبارزه با ظلم و جور بود و تا لحظۀ شهادت، لحظه ای دست از مبارزه اش نکشید.

او نیز مانند عالمانی که بنا بر ضرورت پا را از حلقه های مباحث فقهی، کلامی و اصولی فراتر گذاشته و درکنار احیای حوزه های علمیه، تربیت طلاب و تاسیس مدارس علمی، توجه جامعه را به اخلاق و عرفان و دیگر عرصه های اجتماعی به قصد دفاع از کیان اسلام و مردم مسلمان و مقابله و قیام علیه بدعت ها، کژی ها و ظلم ها گذاشتند، عالمی انقلابی و مبارز بود. بزرگان مسئولیت شناس و متعهدی که همتشان را مصروف شناخت روش و سیره علمای سلف صالح خود و احیای آن ها در جامعه طاعوت زده زمان خود نمودند.

آری مطالعه شناخت زندگی چنین عالمانی عبرت و پندگران بهایی است برای صاحبان خرد و اندیشه، طلاب و فضلاء‌ حوزه های علمیه، دانش جویان و مربیان تا از طریق عاشقان حوزه حقیقت مسیر هدایت و رشد کمال خویش را بشناسند و از زندگی پرفراز و نشیب آنان سرمشق و الگو برگیرند.

کتاب حاضر مجموعه اسناد ساواک می باشد که در پروندۀ شهیدی عزیر که سالیان دراز در خدمت اسلام بوده و در دوران انقلاب اسلامی مجاهدات او در راه انقلاب او در راه انقلاب بر همگان روشن است. عالمی که به تقوا و حسن عمل و استقامت و تعهد در راه هدف شناخته شده بود. عالمی که در تربیت طلاب و اداره مدارس دینی کوشا و متبکر بود.

در سی و پنجمین کتاب از مجموعه کتب یاران امام به روایت اسناد ساواک به تماشای اسناد مبارزاتی شهید حجت الاسلام حاج شیخ غلامحسین حقانی می نشینیم. اندیشمند فرزانه ای که بخشی از رسالت خود در مسیر مبارزه با ظاغوت را از راه قلم و نوشتار به انجام رسانید. حضور چشمگیر وی در فعالیت های موسسه در راه حق که در آن سال ها یکی از مراکز تبیین و تبیغ معارف دینی بود، بیانگر گسترۀ اقدامات و تلاش های ایشان بود.

ایراد سخنرانی های کوبنده و افشاگرانه علیه رژیم، همکاری و هماهنگی با سایر مبارزین بخشی دیگر از مجاهدت های وی را تشکیل می دهد و این کتاب در پی آن است تا با انتشار اسناد_پروندۀ انفرادی این شهید والامقام_ گامی دیگر در مسیر تبیین تاریخ مبارزات روحانیّت و آشنایی نسل جوان با یکی دیگر از رهروان راه امام خمینی(ره) برداریم.

شهید حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین حقانی مردی از تبار شهدای هفت تیر

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین حقانی عالم مبارز، اندیشمند، نویسنده، مترجم، زندانی سیاسی (1350-1357) در 1320/1/4 در شهر قم متولد شد. پدرش حجت الاسلام شیخ محمد حقانی از روحانیون زاهد و وارسته قم بود. تحصیلات خود را در مدرسه مروی و سپس مدتی در مدرسه دین و دانش تحت مدیریت شهید آیت الله دكتر سیدمحمد بهشتی به پایان رساند.

دروس خارج و فقه و اصول را درمحضر حضرات آیات عظام امام خمینی(ره)، سید محمد باقر سلطانی، سید محمد محقق داماد، شیخ مرتضی حائری یزدی، شیخ عباسعلی شاهرودی، سید محمد رضا گلپایگانی، شهید مرتضی مطهری فراگرفت. فعالیت تحقیقاتی را از سال 1343 درموسسه راه حق و اصول دین آغازكرد و با تأسیس مجمع علمی اسلام شناسی در دهه 1340 توسط شهید آیت الله دكتر محمد مفتح به آن مجموعه پیوست و تحت نظر ایشان چند رساله تحقیقی تدوین و تألیف نمود. مبارزات سیاسی را از آغاز نهضت امام شروع و در سالهای 1344 علیه كاپیتولاسیون و در اعتراض به تبعید امام خمینی(ره) در سمنان سخنرانی نمود كه باعث اخراج ایشان از شهر گردید.

در شیراز اعلامیه نشر داد و نوارهای سخنرانی امام را پخش می نمود كه در 1345/2/15 در این رابطه دستگیر و روانه زندان شد و در 1350/7/11 پس از تحمل شكنجه های طاقت فرسای زندان آزاد گردید. شهید حقانی یكی از وعاظ فعال، پرجوش و خروش بود كه منبرهایش در بیداری و روشنگری نقش برجسته ای داشت. از اسناد ساواك، گزارشات متعددی را در رابطه با وی می توان یافت، در جریان جشن های 2500 ساله بار دیگر دستگیر و پس از چندی آزاد شد.

در شهریور 1352 به اتهام همكاری با سازمان مجاهدین خلق دستگیر و در زندان كمیته مشترك ضدخرابكاری متحمل انواع و اقسام شكنجه های غیرقابل توصیف شد و در مرداد 1356 پس از سی ماه بازداشت آزاد گردید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی مدتی حاكم شرع استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بود در سال های (1358-1360) در برابر حركت های جریانات ضدانقلابی چپ و راست خاصه حركت انحرافی لیبرال های مواضع منطبق با خط امام داشت در 1359/2/6 شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را تأسیس و به اعزام مبلغان به كشورهای مختلف پرداخت تشكیل كلاس های درس در حوزه، برگزاری كلاس های عقاید در حزب جمهوری اسلامی، تدریس در دانشگاه تربیت معلم ازجمله فعالیت های ایشان بود.

در 7تیر 1360 در حالی كه كنار شهید آیت الله دكتر بهشتی و 70 تن دیگر مشغول بررسی اوضاع مملكت بودند با توطئه منافقین به شهادت رسیدند.

به روایت اسناد ساواك :
اولین سند در مورد ایشان به تاریخ 1344/10/23 مربوط به سخنرانی در سرخه شهرستان سمنان پیرامون مسائل مملكت و دعا برای بازگشت امام خمینی(ره) است و آخرین سند مربوط به 1357/1/22 پیرامون گذرنامه و اجازه خروج از مملكت در پرونده كلاسه ایشان در ساواك كه به صورت كتاب منتشر شده است موضوعات متعدد و متنوع برای تحلیل تاریخ سیاسی، عملكرد، رژیم پهلوی روند نهضت اسلامی مقاومت و استقامت شهید حقانی فشار ساواك و بازجویی وجود دارد از جمله روش پرویز ثابتی مدیركل اداره سوم ساواك و مدیر كل اداره یكم كه در برخورد با شخصیت های و نیروهای مذهبی از یك سو به عنوان «شخص دوم ساواك» و «مقام امنیتی» عمل می نمود با توجه به جایگاه ساواك سیاست رژیم پهلوی علیه شخصیت ها و جریانات مذهبی - سیاسی و ازسوی دیگر به دلیل وابستگی به تشكیلات بهائیت و ارتباط تنگاتنگ كه وی دركنار امیر عباس هویدا نخست وزیر و هم مسلك خود داشته و نهایتاً ارتباط با دو سیستم اطلاعاتی موساد و سیا كه پس از پیروزی انقلاب مدتی در اسرائیل سپس به آمریكا می رود و در طی سه دهه واپسین مسلماً باید در خدمت سازمان جاسوسی سیا باشد كه هست.

اما دستورات، نظرات طرح های وی را می توان در جاجای اسناد مبارزان دید. از جمله در اسناد شهید حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین حقانی كه باید امروزه در تاریخ نگاری تاریخ پژوهی معاصر درباره رژیم پهلوی خاصه ساواك و عنصری را در جایگاه و موقعیت خودش مورد بررسی قرار داد در اینكه آیا از وی در ساواك پرونده ای وجود دارد یا خیر زوایای عملكرد امثال سرلشكر حسن پاكروان، سرلشكر نعمت الله نصیری، سرلشكر احسانی، مولوی، آرشام باید از نظریه ها گزارشات دستورات و فرامین به شخصیت پنهانی آنها پی برد. در مجموعه اسناد شهید حقانی موارد متعددی نام ثابتی آمده است كه برای اختصار ما به چند نمونه اشاره می كنیم. امید است در آینده پیرامون شخصیت و مبارزات این روحانی وارسته بتوانیم متن كاملتری ارائه دهیم.

در سال های(1346-1350) ثابتی رئیس اداره یكم عملیات بوده همزمان اداره كل سوم به ریاست ناصر مقدم رئیس بعدی ساواك اداره می شد . شهیدحقانی تقاضای صدور گذرنامه دارند. به دلیل این كه قبلا بطور غیرمجاز به عراق سفر كرده بودند موافقت نمی شود. گزارش بعدی پیرامون سخنرانی حجت الاسلام حقانی علیه اسرائیل و دعا برای امام خمینی(ره) بود. احضار ایشان در 1347/1/16.

در 1347/8/27 رئیس بخش در خواست شهید حقانی در مورد گذرنامه ارائه سوابق ایشان و فعالیت ها علیه رژیم سخنرانی علیه اسرائیل و در حال حاضر ازطلاب ناراحت و افراطی می باشد كه اكثراً بین تهران و قم مسافرت می نماید و نهایت مصلحت نمی باشد. در دهه 1350 كه ثابتی به ریاست اداره كل سوم می رسد دستور می دهد (1352/6/8) چگونگی وضعیت نامبرده فعالیت های مضره همكاری با عناصر ناراحت مشخص نمودن فعالیت ها و ارتباطات و محل سكونت.

ثابتی به ریاست ساواك قم در تاریخ (1352/11/30) می نویسد با توجه به سوابق قبلی خود با شكلی جدید و با رعایت پنهان كاری بیشتر دنبال نماید خواهشمند است دستور فرمائید اولا به نحو غیر محسوس پیرامون وضعیت كنونی مشارالیه از نظر شركت در اقدامات براندازی تحقیق به عمل آورده و ثانیا ً با استفاده از كلیه امكانات موجود و به ویژه از طریق توجیه و هدایت هرچه بیشتر منابع و بهره گیری مناسب از و جود آنها اعمال و رفتار این شخص را تحت مراقبت قرار دهید و نتایج بدست آمده را در حداقل سه ماه یكبار به این اداره كل اعلام نمایند. از مركز به ثابتی اعلام می شود(1354/1/31) كه حقانی در بندرعباس نیست و به قوی در قم سكونت دارد. این در حالی است كه ساواك از محل زندگی شهید اطلاعی بدست نیاورده است ثابتی دستوری میدهد كه فرزند ایشان محمد حقانی كه از طلاب ناراحت حوزه علمیه قم می باشد و در شهر سیرجان نزد محمد نصیری سالاری و یا سید علی غیوری بسر می برد. پیرامون چگونگی امر تحقیق و در صورتی كه مشارالیه در آن منطقه بود نسبت به دستگیری وی اقدام و او را بوسیله شهربانی در اختیار كمیته مشترك ضدخرابكاری مركز قرار دادند. در آن دوران آرشام رئیس ساواك كرمان نیز در شمار جلادان رژیم پهلوی و از عناصر وابسته به سیاست انگلستان بود. پس از دستگیری محاكمه در 1354/2/3 ثابتی طی گزارشی به ریاست اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی (دادستانی) با عنوان تعداد چهار برگ اوراق تحقیقاتی از نامبرده بالا كه به اتهام اقدام علیه امنیت داخلی كشور بازداشت گردیده است به پیوست ایفاد می گردد. حتماً یاد آور می شود: اوراق ارسالی را جهت ادامه تحقیقات و تكمیل پرونده اتهامی به این سازمان اعاده فرمایید .
حجت الاسلام و المسلمین حقانی در كمیته مشترك زیر سخت ترین شكنجه ها قرار می گیرد. ثابتی طی گزارشی به ریاست ساواك تهران می نویسد: بازجویی از نامبرده در جریان می باشد و پس از تكمیل پرونده مشارالیه از جانب كمیته مشترك ضدخرابكاری فتوكپی گزارش بازجویی وی به آن ساواك ارسال خواهد شد. (1354/2/29)

در تاریخ (1354/9/17) ثابتی طی گزارشی به ریاست ساواك قم در مورد شهید حقانی می نویسد: " بدین وسیله چهار برگ فتوكپی گزارش بازجویی جهت اطلاع و بهره برداری به پیوست ایفاد می گردد و سرانجام كار وی نیز متعاقباً اعلام خواهد شد. روند بازجویی شكنجه، زندان همچنان ادامه داشته و ثابتی در تاریخ "2535/1/25"(1355) به ریاست ساواك قم اعلام می دارد: " برابر اعلام اداره دادرسی نیروهای مسلح شاهنشاهی نامبرده به دوازده سال حبس جنایی درجه 2 محكوم و قطعیت آن نیز اعلام گردیده است. سپس در (29/6/ 1355) ثابتی در مورد انتقال زندانیان مشروطه زیر كه تحقیقات آنان خاتمه یافته دستو رمی دهد:

درمعیت مأمورین این كمیته(كمیته مشترك ضدخرابكاری) اعزام و معرفی شوند:
غلامحسین حقانی بند 2 -اتاق 1
عباس دوزدوزانی    بند 2 -اتاق 1
 

ثابتی در (1356/6/5) اوج مبارزات ضد استبدادی و ضد استعماری جامعه ما از یك سو و طرح حقوق بشر در رسانه ها ازسوی دیگر به دنبال آزادی بخشی از زندانیان بوده لذا به بهانه فرمان مطاع شاهنشاه آریامهر به مناسبت قیام ملّی 28مرداد، كیفر دوازده سال حبس جنایی درجه2 غلامحسین حقانی به دوسال و چهارماه و ده روز حبس جنایی درجه 2تبدیل و درتاریخ(1356/5/27) از زندان آزاد شده است. سپس ثابتی به ساواك قم دستور می دهد: "خواهشمنداست، دستور فرمائید از اعمال و رفتار یاد شده مراقبت و نتایج حاصله را اعلام نمایید."

 اگرچه باید درمیان كتب و اسنادحتی مربوط به شخصیتهای دیگر، روز شمار انقلاب اسلامی مسئله شهیدحجت الاسلام و المسلمین غلامحسین حقانی را پیگیری نمود اما این متن و دیگر كتب اسنادی، نشانگر بخشی از جایگاه و عملكرد ثابتی است.

اگرچه موضوع ساواك زندان شكنجه، رؤسای ساواك خود نیاز به یك تحقیق جامع دارد ولی به نظر می رسد، موردی هم می توان مقدمۀ آن را فراهم كرد و کتاب مورد بحث در حکم منبعی قابل استناد برای تحقیق درخصوص این مبارز انقلابی و دیگر یاران امام در مسیر مبارزه برای سرنگونی رژیم طاغوتی پهلوی می باشد.

زندگی نامه

سابقه مبارزاتی: آغاز نهضت انقلاب به رهبری حضرت امام خمینی(ره)، تهیه و انتشار اعلامیه های حضرت امام راحل،‌ حضور در شهرهای مختلف مانند سمنان، شیراز و بندرعباس با هدف مبارزه با رژیم،‌ دستگیری و تحمل زندان های مخوف شاه، افشاگری ماهیت رژیم اشغالگر قدس، تهیه نامه ها و اعلامیه های مختلف در دوران انقلاب، ممنوعیت از منبر در زمان دیكتاتوری پهلوی.

كار تشكیلاتی: بنیانگذاری موسسه در راه حق و اصول دین با همفكری اساتید و فضلای حوزۀ علمیه قم،‌ تأسیس شورای هماهنگی انقلاب اسلامی، اعزام سفیران تبلیغی به كشورهای مختلف و با هدف اعلام پیام انقلاب به گوش جهانیان، عضو اصلی و تأثیر گذار «مجمع علمی اسلام شناسی»‌

مسئولیت ها:‌ تدریس در حوزه های علمیه و دانشگاه تربیت معلم، همراهی با علماء و فضلای حوزه علمیه قم در تأسیس دفتر تبلیغات اسلامی قم،‌ نماینده امام و ریاست دادگاه و حاكم شرع در استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان، امام جمعه شهر بندرعباس، عضویت در شورای عالی تبلیغات اسلامی و ریاست آن، نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی

آثار علمی: تألیف كتاب اسلام پیشرو نهضت ها، تألیف ده ها مقالات متعدد و نشر آن
 
«از قبل از انقلاب در همین شهر[بندرعباس]، مردم مؤمن، جوانان پر شور، در خط انقلاب و امام اقدامات موثری داشتند كه به جاست من از شهید «حقانی» آن روحانی سخت كوش و علاقه مند كه مقداری از عمر خود را در اینجا گذراند و قبل از انقلاب سازماندهی مبارزات را كرد،‌ یاد كنم»       

                                                                                                                                                                  «مقام معظم رهبری»

تولد تا جوانی
حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ غلامحسین حقانی،‌ چهارم فروردین سال 1320(هـ.ش) در خانواده ای مذهبی در شهر خون و قیام قم متولد شد. پدرش حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمد حقانی از روحانیان زاهد و خوشنام حوزه بود. شهید غلامحسین حقانی در سنین كودكی به همراه خانواده به تهران هجرت و در جنوب شهر و در حوالی دروازه غار، سكونت كردند. پس از ورود به تهران تحصیلات ابتدایی را آغاز كرد و پس از گرفتن مدرك ششم ابتدایی به جهت علاقه وافر خود و با تشویق پدرش به فراگیری علوم دینی روی آورد.

مرحوم پدر شهید غلامحسین حقانی درباره دوران كودكی او چنین نقل می كند:
«او در دوران كودكی اخلاق حمیده ای داشت و تا آنجا كه به یاد دارم در سنی كه روزه گرفتن بر او واجب نبود، در ماه مبارك رمضان روزه¬دار بود. به عبادت و بندگی خداوند از همان كودكی دل داده بود و نمازش حتی الامكان قضا نمی شد.»

شهید حقانی ابتدا مقدمات و ادبیات را در مدرسه حضرت آیت الله حاج شیخ احمد مجتهدی تهرانی(ره) واقع در خیابان 15 خرداد(بوذر جمهری نو) و تحت نظر ایشان فرا گرفت و همزمان در حوزه علمیه مروی تهران از محضر پدر بزرگوارش نیز بهره مند شد.
مبارزشهید، پس از كسب علوم مقدماتی حوزه در سال 1335(هـ.ش) با موافقت پدرش به زادگاه خود یعنی شهر مقدس قم بازگشت تا مرحله جدیدی از تحصیل فقه پویای شیعه را آغاز كند.

او در زمان تحصیل در حوزه پر خیر و بركت قم در محضر حضرت امام خمینی(قدس سره الشریف)، آیت الله العظمی سیّدمحمّدرضا گلپایگانی، آیت الله محقق داماد، آیت الله عباسعلی شاهرودی،‌ آیت الله شیخ مرتضی حائری یزدی، آیت الله سیّدمحمدباقر سلطانی تلمذ كرد و با بهره مندی از بحر جوشان علوم و معارف اسلامی به درجه اجتهاد نائل آمد. همزمان با تحصیل در حوزه علمیه قم،‌ تحصیل در مقطع متوسطه را در مدرسه دین و دانش قم تحت مدیریت شهید مظلوم آیت الله دكتر سید محمدحسینی بهشتی به پایان رساند. شهید حقانی در همین ایام بود كه با تهذیب نفس خود را برای جهاد اكبر و مبارزه با طاغوت آماده كرد.

شهیدحقانی در سال 1343(هـ.ش) همكاری خود را در موسسه «در راه حق» كه به همت جمعی از مدرسان حوزه علمیه قم تأسیس شده بود، آغاز كرد. این مركز كه شهید حقانی یكی از اعضای موثر آن بود پاسخگویی به القائات و شبهات دینی را در رأس امور خود داشت.

در این مركز دو نوع نشریه منتشر می شد:

الف: نشریاتی كه جنبه دفاعی داشت و پاسخ به شبهات مسیحیت بود.

ب: نشریات تبلیغی با عنوان «اصول دین» كه مبانی و اصول عقاید را به نسل جوان آموزش می داد. شهیدحقانی برای تالیف و تدوین این جزوات كه بعدها در پی رواج تبلیغات ماركسیست ها، رد نظریات ماركسیست ها و ماتریالیست ها نیز در برنامه های موسسه قرار گرفت، روزانه چندساعت از وقت خود را صرف می كرد.

شهیدحقانی درباره موسسه در راه حق چنین می گوید: «... ما در قم جلسه ای با شركت 50نفر از طلاب تهرانی تشكیل داده ایم و منظور ما این است، همان گونه كه عوامل مسیحیت بر علیه اسلام تبلیغاتی از راه قلم و نشریه انجام می دهند،‌ ما هم دور یكدیگر جمع شویم و تعهد كردیم كه با تبلیغات مسیحی به همان نحو یعنی از راه حقانیت اسلام مبارزه كنیم. منظورم این است كه همانطور كه مسیحی ها با انتشار جزوات می خواهند مسیحیت را بر حق و اسلام را باطل قلمداد نمایند ما هم از راه استدلال و انتشار جزوات حقانیت اسلام را ثابت می كنیم....»

شهید حقانی در سالهای اولیه دهه چهل هجری شمسی، همكاری خود را با «مجمع علمی اسلام شناسی» زیر نظر شهید آیت الله دكترمفتح آغاز كرد. وظیفه اصلی این مجمع تدوین و انتشار كتب متعدد در مورد موضوعات متنوع دینی، تاریخی،‌اجتماعی و سیاسی و تبیین چهره مترقی دین مبین اسلام بود. شهید حقانی در مدت فعالیت در این مركز با همكاری شهید «محمد مصطفوی كرمانی»  كتاب «اسلام پیشرو نهضت ها» را تألیف كرد.

ساواك رژیم پهلوی در خصوص این كتاب چنین گزارش كرده است: «با توجه به اینكه سابقه ای از چاپ و انتشار كتاب مزبور به دست نیامده، یك جلد از‌آن از طریق ساواك تهران تهیه و مورد بررسی قرار گرفت. این كتاب كه نوشته محمد مصطفوی كرمانی و غلامحسین حقانی تهرانی و زیر نظر دكتر مفتح در چاپخانه علمیه قم به چاپ رسیده، در صفحه اول آن تحت عنوان اهداء كتاب چنین نوشته شده است: به پایه گذاران و جانبازان نهضت اسلامی و ضد استعماری،‌ به دانشجویان غیور،‌ به روشنفكران بیدار اهدا می گردد. همچنین در سایرصفحات مزبور مطالب تحریك كننده، برخلاف مصالح كشور به تحریر در آمده... .

ساواك در ادامه نظریه ای را در این موضوع ارائه كرده كه به شرح ذیل می باشد:‌ در صورت تصویب از طریق بخش 324 نسبت به جمع آوری و جلوگیری از انتشار و چاپ كتاب مزبور اقدام شود.»

پایبندی به قانون، از ویژگی های بارز شهید
قانون و التزام به اجرای كامل آن، بدون شك در پیشرفت هر جامعه،‌ توسعه و آبادانی و برقراری نظم و امنیت و ارتقاء جایگاه آن در عرصه های بین المللی از اهمیت به سزایی برخورداراست. نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران در سال های نخست پیروزی انقلاب اسلامی، ‌با چالش های مختلفی مواجه بود و دشمنان خارجی و مزدوران داخلی آنان،‌ هر روز به شكل مختلفی سعی داشتند، قوانین برگرفته از احكام اسلامی ومصوبات مجلس را تضعیف و به زعم خویش نظام را ناكارآمد، جلوه دهند. در این راستا مجلس به عنوان قوه مقننه و مرجع صدور قوانین نقش خوبی را در افشای ماهیت دشمنان و تقویت و نظارت برای اجرای آن داشت و نمایندگان مجلس نیز با هوشیاری و تیزبینی این موضوع را دنبال می كردند.

شهیدحقانی كه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در نخستین دوره مجلس شورای اسلامی حضور داشت، برای حاكمیت قانون تلاش گسترده ای را ایفاكرد. شهیدحقانی معتقدبود گروه های ماركسیستی به عنوان یك ایدئولوژی در ایران برای نظام خطر ندارند، برای این كه اكثریت ملت ایران مسلمان هستند. آن چه می تواند مضرباشد گروهك های آمریكایی و روسی و ایادی داخلی آنان است كه می توانند از این طریق به مقاصد شوم خود برسند. شهیدوالامقام حقانی، اجرای دقیق قانون را لازمه برخورد با این گروهك ها می دانست و می گفت: «... یكی از مسایل مهم حاكمیت قانون است، ما باید قانون را دقیقاً و مو به مو انشاءالله اجرا كنیم و [مسیر] را قانون اساسی برای ما مشخص كرده است و مجلس هم می تواند بسیاری از مواردمبهم یا آن جایی كه لازم است توضیح دهد و تشریح كند و قانون وضع نماید...»

شهیدحقانی با اشاره به برخی اقدامات ضدبشری گروهك های منافقین و طرد آنان ازسوی مردم فهیم ایران اسلامی، بر قاطعیت شورای عالی قضایی دربرخورد با این عناصر خودفروخته و وابسته به امپریالیسم تأكیدداشت و معتقد بود: «... شورای عالی قضایی كه هم از حمایت مردم برخوردار است و هم حضرت امام تأكیدكرده اند، بر اساس قانون اساسی،‌ باید به وظایفش عمل كند... و در برابر توطئه ها به هر شكلی و .... هر كسی كه می خواهد باشد با قاطعیت تمام عمل كند و این تنها راهی است كه می تواند جلو ای نها را بگیرد. ما باید متحد باشیم، البته وحدتی بر اساس ضوابط اسلامی و منطبق بر قرآن «لا تتخذوا ابطانه من دونكم و اعتصموا بحبل الله ...» «و اشداء علی الكفار رحماء بینهم»؛ بنابراین ما باید با تمام نیروها متحد باشیم و در حاكمیت قانون ... قدم برداریم.»

شهیدحقانی و نهضت حضرت امام خمینی(ره)
با آغاز قیام حضرت امام خمینی(ره) شهید حقانی، بطور منسجم به همراه روحانیت مبارز و مردم،‌مبارزه علنی علیه رژیم را آغاز كرد. وی با سفر به شهرهای مختلف مانند شیراز، بندرعباس، سمنان و... به ایراد سخنرانی و تشكیل جلسات مذهبی می پرداخت و مردم را به ایستادگی در برابر رژیم، تحت رهبری پیامبرگونه امام عظیم الشأن دعوت می كرد. وی همچنین در طول نهضت انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) اعلامیه هایی كه از طرف مدرسین حوزه علمیه قم منتشر می شد را امضاء می كرد.

نخستین دستگیری
در پی دستگیری شبكه ای از مبارزین سیاسی مخالفان شاه، كه در پوشش جلسات مذهبی به فعالیت سیاسی نیز می پرداختند، ساواك شیراز به منظور اطلاع از نحوه ارتباط شهیدحقانی با اعضای این شبكه، وی را در تاریخ 15/2/1345 (هـ .ش) دستگیر و زندانی نمود.

وی پس از 7روز از زندان آزاد شد و پس از 5سال، دادگاه تجدید نظر ارتش شاهنشاهی وی را به اتهام اقدام علیه امنیت داخلی مملكت به 3ماه حبس محكوم و راهی زندان قصركرد. وی در تاریخ 11/7/1350 (هـ.ش) پس از طی دوران محكومیت آزاد شد.

در سال 1352 (هـ.ش) به اتهام جمع آوری اخبار و وقایع تحركات سیاسی صورت گرفته علیه رژیم در حوزه علمیه قم برای یكی از مرتبطین با سازمان مجاهدین خلق ایران (منافقین) ـ جهت ارسال به خارج از كشور ـ ساواك در صدد دستگیری وی بر‌آمد اما به علت مسافرتهای پی در پی ایشان به شهرهای مختلف از دستگیری وی تا سال 1354 (هـ.ش) ناكام ماندند. ساواك قم اوایل سال 1354 (هـ.ش) موفق به شناسایی و دستگیری او شد. وی مدت 6 ماه در كمیته مشترك ضد خرابكاری تحت شكنجه های وحشیانه قرار گرفت.

سفر به عراق و دیدار با حضرت امام خمینی(ره)، ایراد سخنرانی ضد رژیم در شهرهای متعدد، فعالیت گسترده فرهنگی سیاسی در بندرعباس،‌ دیدار با روحانیون تبعیدی، امضاء و توزیع اعلامیه های متعدد در رابطه با امام راحل و جریانات سیاسی مختلف و تهیه اخبار مدرسه فیضیه و ارسال آن به خارج از كشور از جمله محورهای بازجویی از شهید حقانی بود.

سرانجام شهید حقانی با حكم اداره دادرسی ارتش شاه، به اتهام اقدام علیه امنیت كشور به 12 سال حبس محكوم شد. با افزایش موج اعتراضات مردمی و ناچاری رژیم و تغییر و چرخش تاكتیكی، رژیم دامنه دستگیری ها را محدود كرد و محكومیت های سنگین و اعدام ها نیز متوقف شد و بسیاری از زندانیان مورد عفو قرار گرفتند. در پی این سیاست ها اواخر مرداد سال 1356 شهید حجت الاسلام والمسلمین حقانی پس از حدود 30 ماه تحمل زندانهای مخوف پهلوی مورد عفو قرار گرفت و آزاد شد.

دستگیری ها و تحمل حبس و آزار و اذیت جلادان رژیم در این مدت نه تنها در وی رخوت و سستی ایجاد نكرد، بلكه او را در راه ?سیدن به اهداف نهضت مقاوم تر نیز نمود.

شهیدحقانی با برگزاری جشن های2500 ساله شاهنشاهی و صرف هزینه های هنگفت و اسراف بیت المال و تضییع فرهنگ اسلامی مردم ازسوی دربار مخالفت می كرد به گونه ای كه ساواك قم و فارس مأمور شده بودند تا همه تحركات وی را تحت نظر داشته باشند.

روحانی مجاهد،‌ همچنین به واسطه تعالیم حضرت امام خمینی(ره) به ماهیت پلید رژیم صهیونیستی پی برده بود و در آئین های مختلف به دفاع از حقوق ملت مظلوم فلسطین می پرداخت و به سیاست های دولت شاهنشاهی در حمایت از اشغالگران قدس شریف حمله می كرد.

شهید حقانی در طول مبارزه،‌ برای رژیم شاه و ساواك بسیار پرخطر بود به گونه ای كه 300برگ سند با موضوع احضار، اخطار،‌ گزارش های دقیق و مفصل از منبرها و سخنرانی ها و جلسات، منع منبر، بازرسی منزل، تعقیب، بازداشت و حبس و ... در پرونده وی در ساواك موجود است. كه قدیمی ترین سند این مجموعه مربوط به سال 1344 هـ.ش و موضوع آن گزارش ساواك سمنان در خصوص سخنرانی وی در یكی از مساجد سمنان و آخرین سند كه در سال 1357 هـ.ش تنظیم شده، در خصوص نامه اداره كل دوم ساواك به اداره كل نهم ساواك درباره گذرنامه شهید است. و این اسناد تنها بخشی از مبارزات شهیدحقانی است كه از دید ماموران ساواك مخفی نمانده است.

در این قسمت به طور اجمالی برخی اقدامات مهم شهید ذكر می شود:‌

1. امضاء نامه جمعی از علمای تهران به امیر عباس هویدا (نخست وزیر معدوم شاه) در اعتراض به ادامه تبعید حضرت امام خمینی(ره) در تاریخ 14/12/1343 هجری شمسی

2. امضاء نامه فضلا و محصلان حوزه علمیه قم به حضرت امام خمینی (ره) در پی انتقال معظم له از تركیه به نجف اشرف در مهرماه 1344 هجری شمسی

3. مشاركت در صدور اعلامیه طلاب حوزه علمیه قم به مناسبت سالگرد شهدای مدرسه فیضیه در مورخ 25/11/1344 هجری شمسی

4. امضاءنامه فضلا و طلاب حوزه علمیه قم به مراجع عظام ایران و عراق درباره بازداشت جمعی از فضلای حوزه علمیه قم در فروردین سال 1345 هجری شمسی

5. مشاركت در صدور اعلامیه جمعی از علما و استادان حوزه قم به مناسبت فرا رسیدن نیمه شعبان المعظم سنه 1397 هجری قمری

6. تهیه اعلامیه جمعی از علماء و روحانیون حوزه علمیه قم درباره حمله مزدوران رژیم شاه به مردم در مرداد 1357 هجری شمسی

7. مشاركت در صدور پیام جمعی از فضلا و استادان حوزه علمیه قم به كاركنان شركت نفت پس از اعتصاب آنان در تاریخ 1/9/1357 هـ.ش

8. تهیه تلگرام جمعی از فضلا و استادان حوزه علمیه قم به رییس جمهور فرانسه «والری ژیسكار دستن» در خصوص اقامت حضرت امام خمینی(ره) در فرانسه در 18/9/1357 هـ .ش

9. شهید حقانی همچنین سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی،‌ با درك خطر بهائیت در ایران بویژه در مناطقی مانند: بندر عباس و شیراز، با برپایی جلسات،‌ انحراف فكری و عقیدتی این فرقه ضاله را برای مردم بویژه جوانان تبیین می كرد.

شهیدحقانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی
شهیدحقانی پس از بازگشت امام راحل به وطن،‌ در اقامتگاه ایشان بعضی از مسئولیت ها را تقبل كرد و به انجام وظیفه پرداخت. وی در اسفند1357 از سوی حضرت امام خمینی(ره) مأموریت یافت تا به استان هرمزگان رفته و در حل مشكلات و نابسامانی های استان تلاش كند.

وی به همراه برخی علماء و فضلای حوزه علمیه قم،‌ دفتر تبلیغات اسلامی قم را با هدف سازماندهی روحانیت در سراسر كشور تأسیس نمودند و سرپرستی آن را تا قبل از نمایندگی مجلس شورای اسلامی به عهده داشت.

شهیدحقانی مدتی به عنوان نماینده امام راحل و ریاست دادگاه و حاكم شرع استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان فعالیت كرد. وی با در خواست مردم ازسوی امام خمینی(ره) به عنوان نخستین خطیب جمعه شهر بندرعباس منصوب شد. با تأسیس حزب جمهوری اسلامی به عضویت در این حزب درآمد.

شهیدحقانی در اولین دوره مجلس شورای اسلامی نامزد انتخابات از حوزه انتخابیه بندرعباس شد و مردم این منطقه به سبب سابقه مبارزاتی و خدمات موثری كه در قبل و بعد از انقلاب در این شهرستان انجام داده بود او را به عنوان نمایندۀخود راهی خانه ملت كردند.  شهید درخصوص پذیرش این مسئولیت می گفت: «من درخواست مردم هرمزگان را پذیرفتم تا بتوانم یك وظیفۀشرعی را انجام دهم.»

وی از نمایندگان فعال مجلس بود و در دو كمیسیون تحقیق و دفاع ملی بعنوان نائب رئیس انجام وظیفه می كرد. او در برنامه ها و جلسات خارج از مجلس نیز چه در ارتباط با مأموریت مجلس و چه در رابطه با سایر مسایل مملكتی حضوری فعال داشت. وی همچنین عضو هیئت شش نفره ای بود كه امام به عنوان بالاترین مقام تصمیم گیرنده تبلیغات كشور منصوب كرده بود و یكی از فعال ترین اعضای شورای تبلیغات اسلامی به شمار می رفت و همچنین عهده دار دبیری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز بود.

آخرین مسئولیت كه ضمن نمایندگی مجلس شورای اسلامی و قبل از شهادت در دفتر مركزی حزب جمهوری اسلامی از طرف شورای عالی تبلیغات به ایشان محول شد، سرپرستی سازمان تبلیغات اسلامی بود.

او با آغاز جنگ تحمیلی رژیم بعثی صدام علیه ایران، دفاع مقدس را مهمترین مسئله كشور می دانست و در كمیسیون دفاع مجلس خدمات بی شائبه ای را از خود به یادگار گذاشت.

شهیدحقانی تا آخرین لحظه حیات، به راستی یك روحانی مجاهد و سرباز شایسته انقلاب بود و برای اعتلای ارزرش های قرآنی و آرمانهای والای انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) بدون هیچ خستگی مبارزه نمود.

او هفتم تیر سال 1360 در قتلگاه سرچشمه تهران، به دست مزدوران و عمال آمریكا، شهد شهادت را نوشید و این بار با خون خویش،‌ انقلاب را یاری ساخت. پیكر مطهر او در قبرستان شیخان قم به خاك سپرده شد.

شهید حقانی در سال 1340 (هـ .ش) ازدواج كرد و ثمره آن شش فرزند بنام های فاطمه (1344)، منصوره (1346)، محمدمهدی(1348)، زهرا (1351)، بتول (1353) و غلامحسین (1360) است كه از ایشان به یادگار مانده است.

ویژگی های اخلاقی و شخصیتی شهید حقانی:
ـ مجاهد فی سبیل الله
ـ آینده نگری و روشن بینی
ـ ارتباط مستمر و كارآمد با جوانان
ـ مقابله با گروه های لیبرال و جریان منحط منافقین و فرقه ضاله بهائیت
ـ فعال و هوشمند
ـ مقاوم در برابر ظلم
ـ قاطعیت در اجرای احكام الهی
ـ‌ انقیاد محض در برابر ولایت فقیه و رهبری حضرت امام خمینی (قدس سره الشریف)

او می گفت: «... ما امام را یك رهبر سیاسی و دینی می دانیم. رهبر دینی می دانیم، چون نائب حضرت ولی عصر (عج) است و اطاعت از رهبر عالیقدرمان به عنوان اطاعت از اولی الامر و اطاعت از پیغمبر و خدا، واجب و لازم است و به همین جهت ابتدا نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بعد بقیه مسئولین امر در این جهت باید بكوشند تا ملت هم به تبعیت از آنان كه تا به حال هم چنین بوده اند به عنوان یك امر الهی و وظیفه شرعی و تكلیف الهی نسبت به فرامین رهبر بزرگمان و بنیانگذار جمهوری اسلامی مان خاضع و عامل باشند...»

مولایی  عزیز به مولای خود رسید                    حقانی شهید ز حق ارجعی شنید

منبع: بولتن نیوز

به قلم محمد سمائی در تاریخ : سه شنبه 6 اسفند 1392

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


اوقات شرعی ملارد
امــــروز:
نظرسنجی وب
آیا امام زمان از شما راضیه؟




بــلاگ تــو
نوای آنلایـن معبــر
ابزار وبلاگنویسی
فـال روزانه
آرشیو نمازجمعه ملارد
پیشنهاد ما به شما
مشاهده بهتر معــبر
افتخارات معبــر
وب مراجع و علما










کلیـپ منتخب معبــر
بیســـــــیم به مدیر
وبلاگهای مرکزی
خبرنامه ایـمـیلـی



رایانامه مدیر معبر
حــامی معبــر شوید
حـامیـان معبــر